2016-09-09 lokalradio.no: NAF bekymret for FM-slukkingen

Selvsagt plukker lokalradio.no opp artikkelen i Aftenposten (/Adressa). Like selvsagt ignorer de slike forhold som at Aftenposten-journalisten bruker et DAB-adapter uten Service Following på veien sørover, og dermed mister kontakten med senderne i Oslo/Akershus-regionen når han kommer til Drammen. Surprise, surprise! Man kan undres om lokalradio.no også ville tatt for god fisk at om han mistet FM-dekningen, om han hadde kjørt rundt med en bilradio uten RDS.

lokalradio.no tar for god fisk at ‘Radioen hans ble montert korrekt‘,  selv om det går klart fram av den første artikkelen at journalisten gjorde det på egenhånd. Når han tydeligvis ikke har nok innsikt til å vite hva Service Following er, har vi da full tillit til hans ‘korrekte’ installasjon av radioen?

Jeg fikk selv en bilradiospesialist i Trondheim (jeg behøver ikke nevne navnet her…) til å montere min nye radio og antenne. Jeg fikk ikke skikkelig mottak selv når jeg kunne se senderen på Vassfjellet, så jeg var tilbake på verkstedet neste dag. Etter at en annen montør hadde brukt en time på full reinstallering av antenna hadde jeg en radio som tar inn stasjoner langt utenfor det som er markert som Radiomottak på dekningskartene. Skulle jeg vurdert ut fra den første ‘profesjonelle’ installeringen ville DAB-dekningen selv i Trondheim være elendig. Etter at ting ble rettet opp ble dekningen helt utmerket. Jeg har stygg mistanke om at hvis jeg tar meg en tur til Sørlandet, vil jeg overhodet ikke være i stand til å gjenskape journalistens erfaringer.

Noen ganger var signalene borte lenge nok til at bilføreren ville kunne gått glipp av viktig informasjon‘ – dette er noe journalisten har suget av eget bryst; det framgår ikke av artikkelen i Aftenposten. Det bringer likevel opp spørsmålet om hvor mange denne ‘viktige informasjonen’ når fram til, og hvor ofte den er relevant: Hvor mange har radioen avslått? Hvor mange hører på andre kanaler, eller på hermetisk musikk? Hvor mange av disse enten har ikke radioer der trafikkmeldinger kan bryte inn, eller brukerne har ingen anelse om hvordan du slår dette av/på, og kan ikke fortelle om det har vært påslått siste uke? Hvor stor andel av de du spør har siste uke, siste måned eller siste år av sikkerhetsårsaker endret f.eks. sin kjørerute på grunnlag av trafikkmeldinger på radioen? ‘Køen på E18 på vei inn mot Oslo ser ut til å vokse’ er i og for seg en ‘kjekt å vite’-opplysning, men den kvalifiserer neppe som ‘viktig informasjon’. (Om noen insisterer på at melding om køer er essensielt for ‘sikkerheten’ aksepterer jeg det – men det gir en viss indikasjon på hvor man legger lista!)

– Det har med sikkerhet å gjøre, opplysninger om kolonnekjøring, ulykker veiforhold, vær‘ – heller ikke dette er hentet fra Aftenposten-artikkelen. Hva om nå om bilførerne skaffet seg DAB-radio, hva da? Jo, da ville de motta disse meldingene, uansett hvilken radiokanal de lytter til, ikke bare NRK P1! Er ikke da løsningen åpenbar: NAF-medlemmene må skaffe seg DAB-radio før NRK går av FM-nettet!

Men det hadde vært kjekt om det ikke skjedde så mye utbygging rett før slukking når vi får så mange rapporter om manglende dekning, sier Sagedal‘. For det første er det nesten et helt år til slukking i de regioner vi her snakker om. For det andre: Mener du seriøst at du i løpet av dette året ønsker at det ikke skal ‘skje så mye utbygging’? Mener du da at problemene må løses uten utbygging av DAB-nettet, eller mener du at problemene ikke skal løses gjennom utbygging, slik at vi blir stående med dette som uløste problemer når NRK forsvinner fra FM? (Heller ikke denne Sagedal-uttalelsen er hentet fra Aftenposten-artikkelen)

Det finnes titusenvis som ikke har problem med DAB-mottak i eksakt de samme områder som Aftenpostens journalist kjørte: Det er ikke noe problem med dekningen. Det et reelle problemet er for det første at enn så lenge sier mer enn seks av til bilførere at de først vil skaffe seg DAB-adapter/radio når det blir nødvendig. Legger vi det på toppen av de to av ti  som allerede har ting på plass er vi oppe i over 80% – og det er bare 90% som har FM-radio!

Det andre problemet er amatørmessige installasjoner, også hos såkalte bilradiospesialister i Trondheim. At noe er gjort av folk som tar seg betalt for det er ingen garanti for at det gjort en skikkelig jobb.

Et tredje problem er at det viser seg at et ikke ubetydelig antall bileiere har en forfengelighet som minner om småpiker i lyserøde ballkjoler: ‘Ingen takantenne på min bil, takk!’ – det være seg at den ikke er estetisk nok, eller at den skaper vindstøy når farten går over 120 km/t på ferie nedover i Europa. Slik vi måtte akseptere da FM var noe nytt må vi også akseptere i dag: Vil du ta imot bilradio der det er Bilmottak, da må du (sannsynligvis) ha en takantenne, selv om forfengeligheten din stritter imot. En klistrelapp på innsiden av frontruta fungerer ikke.

Det NAF reelt etterlyser er at deres medlemmer skaffer seg skikkelige radioer, med skikkelige antenner, skikkelig montert (og da reelt skikkelig montert, ikke bare av en mann som tar seg betalt for det – og spesielt ikke av en Aftenposten-journalist som ikke har fått med seg hva Service Following er for noe!). Kan vi få NAF-medlemmene til å gjøre det, da er det ikke særlig mange gjenstående problemer å snakke om!

Har lokalradio.no noensinne pekt på løsninger på problemer DAB-lyttere opplever, som f.eks. sviktende installasjon, manglende forståelse av Service Following-funksjonen, forskjellen mellom riksblokk- og regionblokk-dekning osv? Hvis det har skjedd, har ihvertfall ikke undertegnede oppdaget det! Så lenge én eneste lytter har problemer med DAB, uansett årsak, beviser det for hele verden hvor ubrukelig DAB er! – det er budskapet som sitter igjen etter praktisk talt hver eneste referanse til DAB på lokalradio.no.

For all del: Det er en fullt legitim mening! Alle har lov til å hate alt de ønsker å hate.  Vi er nødt til å la dem fortsette å hate og spre sitt bilde av en truende og farlig digital verden, slik de vil. Jeg bare håper at det ikke vil stikke altfor mye kjepper i hjulene for de som ønsker å gjøre maksimalt ut av de mulighetene digital radio gir oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *