2016-08-13 Nordlys: No Service

Dette er en av de kommentarartikler der jeg begynner å lure på om skribenten driver gjøn med oss.

Når han forteller om en 1500 km biltur opp gjennom Sverige, 150-200 km øst for grensen til Norge, og blir tilsynelatende overrasket over at utbyggingen av det norske DAB-nettet er så elendig at han ikke kan fange inn NRK Nyheter der, da er det vanskelig å tro at mannen mener det alvorlig.

Han kjører forbi Skibotn før han får inn DAB-signal – senderen som er lokalisert i Skibotn ser han ut til å ha unngått. Når han så forteller at han etter ytterligere tretti kilometers kjøring har oppdaget hvordan han skifter fra NRK Folkemusikk til NRK Nyheter, da begynner det å bli litt mer forståelig at han ikke hadde funnet ut tilstrekkelig om DAB-radioen sin til å få tak i signalene ved Skibotn. Antagelig kom han tilfeldigvis borti ‘Kanalsøk’-knappen, et par mil etter Skibotn, og først etter det begynte han å lete etter knappene for å velge kanal. Hvis da ikke alt sammen er en grov spøk…

Han har rett i at DAB enda ikke er installert i Skarvbergtunnelen, men det står på planen – Vegvesenet har enda 16 måneder å gjøre på før FM slukkes. Han har også ‘rett i’ at det helt innerst i Kåfjord bare hevdes at det er Godt mottak, ikke Svært godt mottak. Kanskje hans neste læresteg om DAB-radioen sin er at klistreantenna ikke bør ligge i en krull på golvet foran passasjersetet. Hvis han da ikke lot antennen ligge slik for å latterliggjøre dem som tror det er tilstrekkelig, og som klager når det ikke er det.

Han erklærer bastant at ‘det kommer ikke til å bli bedre, DAB-nettet i Norge er ferdig utbygget‘, til tross for at han som yrkesjournalist burde ha fulgt med godt nok i media til å ha fått med seg at det bare i år settes opp 160 nye DAB-sendere, og sannsynligvis et tilsvarende antall neste år. Hvis han da ikke sier det for å latterliggjøre de som kommer med slike uttalelser.

Han skriver at ‘de fleste europeiske land har ikke innført DAB-teknologien‘. Det skrives av en journalist. som ‘vet eller burde vite’ at når han uttaler seg i media om et emne i embeds medfør, da bør han gjøre i det minste de mest elementære grunnlags-undersøkelser før han setter seg ved tastaturet. Det er vanskelig å tro at en yrkesjournalist som skriver om elektroniske media mener alvorlig noe slikt som dette.

I likhet med andre DAB-antagonister forvrenger han Dagbladets undersøkelse: Når publikum blir spurt om de vil ha FM, og 65% svarer ‘Ja’, og 16% sier at ‘FM kan gjerne legges ned’, legger journalisten det ut som at (bare) ‘16 prosent støtter DAB–prosjektet, mens 65 prosent er mot‘. At det kan finnes folk som ønsker 20-30 støyfrie kanaler ut over de 16% som trekker på skuldrene av FM, eller at det kan finnes noen som også svært gjerne vil ha DAB, selv om de også synes det er greit å fortsette med FM (f.eks. skal jo lokalradioer det!), det er tydeligvis en tanke som aldri har sterifet journalistens hode. Hvis han da ikke bevisst forvrenger Dagbladets tall for å latterliggjøre de mange DAB-motstandere som gjør nettopp det.

EU finansierer et stort utviklingsprosjekt for ny radioteknologi, og etter noen års praktisk utprøving anbefales denne teknologien for hele EU. Også EBU, den europeiske kringkastingsunionen, har i et antall år anbefalt alle europeiske land å satse på DAB for framtidig utbygging – og det skjer! I land etter land startes det DAB-sendinger, og på sikt planlegges avvikling av FM-sendingene. Teknisk kyndige er enstemmige i at DAB teknisk sett er langt bedre egnet enn FM i norsk landskap, med sine fjell og daler, med refleksjoner og radioskygger overalt. Journalisten presenterer det som at ‘et snevert fagmiljø på Østlandet har fått lov til å leke seg uhemmet med en vill ide om å skape en helt ny radiovirkelighet. […] De som har ledet dette prosjektet har kunnet operere i en boble der mer underholdning for de få er satt foran hensynet til dekning‘. Kan dette være ment som noe annet enn parodiering av argumentene til de mest rabiate DAB-motstanderne?

Journalisten gir seg også ut på konspirasjonsteori-veien: ‘De har samarbeidet tett med elektronikkbransjen som gnir seg i hendene over at folk nå blir tvunget til å skrote gulle gode FM–radioer, og kjøpe nye DAB–mottakere‘. Når hørte journalisten første gang om DAB-radioer – i forrige uke? Nei. Både han og alle de folk han har sånn omsorg for, har hørt i ti år at DAB er på vei inn. Det er fem år siden Stortingets endelige vedtak om at det skal gjennomføres. Enhver radio nyere enn fem år – vi kunne gjerne si ti år – som kun har FM, ikke DAB, er kjøpt ‘mot bedre vitende’. Kjøperen visste eller burde visst at den ville være ubrukelig etter 2017 (eller, i Troms/Finnmark, 2018). En FM/DAB-radio behøver ikke skrotes. Men kanskje også konspirasjonsteorier og skroting av ‘gulle gode’ radioer kun er ment for å latterliggjøre denne typen argumententasjon?

Den norske Riksrevisjonen har ennå ikke gått inn i DAB–prosjektet. Det burde riksrevisorene gjøre‘ – dette er en fortsettelse av konspirasjons-tenkingen. Radioteknisk ekspertise i hele Europa anbefaler at DAB erstattes med FM, samtlige politikere på Stortinget, utenom FrP, stoler tilstrekkelig på teknisk ekspertise, på anbefalinger fra EU og EBU, til å si: Vi anbefaler å gjøre som resten av Europa. Beslutningen har stått i fem år uten at noen har seriøst angrepet den på faglig grunnlag. Hvorfor kommer dette nå?

Den svenske granskingen viste ikke til ett eneste teknisk argument mot DAB – hovedpoenget  som framføres i rapporten er at det svenske folk ikke har lyst på DAB, og da er det galt å bruke penger på det. Ihvertfall ikke enda – DAB er ikke ‘skrotet’ i Sverige, det ligger på is slik det har ligget siden 2005. Det har kommet fram at de svenske utbyggingsplanene ville gi et vesentlig mindre robust nett enn Norges nett. Da de ble spurt om hvorfor de ikke hadde konsultert med de norske utbyggerne, viste de til at det er så stor forskjell mellom svensk og norsk geografi (!) at de ikke fant det naturlig… Hvis hele denne kronikken er en eneste stor latterliggjøring av DAB-motsatnderne, faller dette punktet naturlig inn i rekka.

Politikerne har fått seg forelagt kart og beregninger, som kun har vært teoretiske. Det har knapt vært gjennomført feltarbeid for å verifisere at teoretisk dekning stemmer med virkeligheten‘ – nei, 42.000 km kjøring langs norske veier teller vel knapt. Målinger på Hurtigruten og med Redningsskøytene langt til havs er faller kanskje inn under ‘teoretiske beregninger’? Om målinger til havs ‘innrømmet NRKs distribusjonssjef, Øyvind Vasaasen, at det hadde de glemt å sjekke‘ – ja, når pågående målinger tidlig i år ikke var fullførte, da er det vel ikke langt fra sannheten om avisa forteller at dette var ‘glemt bort’. Det fungerer bra som latterliggjøring av kritikken, ihvertfall!

Antagelig bedriver journalist Ola Solvang ikke ironisering over DAB-mostandernes argumentasjon. Trolig står han inne for hvert eneste ord, bokstavelig talt, i sin ytring. Når det vises klart hva slags ‘underlag’ som er tilstrekkelig for å komme med bastant kritikk, selv for en yrkesjournalist, da behøver ikke teknisk fagekspertise å frykte for å bli vippet av pinnen.

2 kommentarer til «2016-08-13 Nordlys: No Service»
  1. Han kjørte sikkert E4 oppover Sverige, da kunne han scannet inn de SVENSKE DAB kanalene (som er skrotet?) mellom Piteå og Kalix (og sikkert lengre sør og nord).
    Tror vi i Bodø har mer seriøse journalister enn i en by lenger nord.

    1. Han kan ha kjørt helt ut til kysten, men den «normale» vegen når du kommer fra Kongsvinger vil være # 45 – lettkjørt og direkte helt fram til finskegresen, der E8 går direkte til Skibotn. Det eneste «gale» med # 45 er at den er dødskjedelig, gjennom de skogene han refererer til… men det er den raskeste og mest direkte ruta. Om vi vil legge svært mye godvilje til kan vi jo tro at at han kjørte helt ut til kysten.

      Men det var NRK Nyheter han klaget over at han ikke fikk inn – det ville han uansett ikke finne i Piteå. Og når han kommer til Skibotn har han enda ikke oppdaget hvordan han skal få inn senderen lokalisert der – først et stykke forbi får han stilt inn radioen på et vis. Så at han skulle ha vært i stand til å gjøre seg nytte av nordsvenske sendinger som bare dekker en liten brøkdel av kjørestrekket (de har vel én eneste sender i nord, i Älvsbyn) høres ikke veldig sannsynlig ut…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *