DAB bilradioer og DAB-adaptere

I ti-femten år har det vært klart at DAB vil ta over for FM. I mer enn ti år har vi sett en strøm av artikler i pressen, radio- og TV-reportasjer, politiske og offentlige debatter rundt DAB. Det har vært umulig å overse dette, i minst 10-12 år.

Fram til rundt 2010 var både hjemme-mottakere, reiseradioer og bilradioer for DAB uforholdsmessig dyre. Første generasjon reiseradioer, bygget med et stort antall enkeltkomponenter, var store og hadde høyt strømforbruk. For ti år siden begynte radiobrikker med DAB å komme, der man tilkobler antenna på en pinne på av brikken og tar ut signal til forsterken på en annen. Når slike brikker produseres i milliontall er kostnaden noen få kroner. Strømforbruket er redusert til en liten brøkdel av de første DAB-radioene. Det tok likevel flere år før produsentene ‘vedgikk’ dette og satte ned prisen på komplette radioer.

Bilprodusentene nølte med å fornye radioene: For mange bilmodeller var original DAB-radio ekstrautstyr (eller utilgjengelig) fram til 2014-15, men uavhengige bilradio-produsenter som Pioneer, Alpine og Kenwood har hatt DAB-modeller på markedet for de fleste merker i hvert fall siden 2010.

Selv om bilindustrien har vært sen med å komme på banen, har publikum vært enda mer nølende: Også i 2015 ble det solgt titusenvis av rene FM-radioer uten DAB, og biler med kun FM-radio, selv om leverandøren kan tilby DAB-radio. I mars 2015 hadde stadig 80% av bilene kun FM-radio, og bare 63% av nye biler ble levert med DAB-radio.

DAB bilradioer etter ‘ISO-standard’

Som hovedregel: Jo eldre bilen er, jo lettere er det å sette inn en DAB-radio. For 10-20 år siden hadde praktisk talt alle bilradioer størrelse og festemekanismer etter ISO-standard. Uavhengige bilradio-produsenter (Pioneer, Alpine, Kenwood og andre) har en lang rekke ISO-format DAB-modeller: Den gamle radioen trekkes ut av ramma, den nye skyves inn. Iblant må noen tilkoblinger endres (de er ikke like standardisere som størrelse og fester), og DAB-antenne må monteres og tilkobles. Dette er relativt begrensede operasjoner.

‘Dobbel ISO-standard’

Fra midten av 1990-tallet har mange biler har hatt radioer med ISO-bredde og fester, men dobbelt høyde – ‘dobbel ISO’ – for å gi plass for både kassettspiller, CD-spiller og radio-del. Da navigasjonssystemer, og mer avanserte underholdnings­systemer, ble vanlige på 2000-tallet, ble kassett- og CD-mekanismene erstattet med en stor skjerm for navigasjon og video. Ofte er detaljer i innramming osv. tilpasset bilens øvrige interiør for å vise at radioen tilhører bilens orignalutstyr, men det er likevel fullt mulig å bytte den ut med en DAB-radio, enten original-utstyr eller fra en uavhengig leverandør: Bak dekselet er også orginalradioen i dobbel-ISO-format

Uavhengige leverandører tilbyr anlegg med kvalitet og funksjonalitet som fullt ut kan konkurrere med originalutstyret fra de aller fleste bilprodusenter, og iblant overgår orginalutstyret. Det største problemet er som regel at det føles vanskelig å fjerne det navigasjons- og underholdnings-anlegget du betalte flere tusenlapper ekstra for, for bare to år siden, og valgte bort DAB-radio fordi du trodde du ikke trengte det.

DAB-moduler til eksisterende anlegg

En del leverandører, både av original bilradio og allerede installerte anlegg fra uavhengige leverandører, kan levere DAB-mottakere som tilkobles slik du tilkobler en ny enhet til stereoanlegget i stua: Den kommer fram som et nytt valg i menyen over lydkilder, ved siden av USB-pinne og CD-veksler og FM-radio og minnekort. En slik løsning vil framstå som en integrert del av det gamle anlegget, så snart DAB-mottakeren er montert. Tilgangen på slike løsninger er sterkt avhenig av bilmerke og modell radio/navigasjonssystem.

Rattkontroller

Et argument for å velge originalutstyr er at anlegget kan styres fra knapper på rattet (gjelder ikke alle modeller, og kun i nyere biler). Dette kan være et argument: Erstatter du den gamle radioen med en original DAB-radio fra bilprodusenten, ønsker du å beholde rattkontrollene. Noen uavengige leverandører har også modeller som kan tilkobles rattkontrollene (som vanligvis er helt enkle brytere/trykknapper) for de mest populære bilmerkene. Om det ikke er mulig: Bilradioer har blitt styrt med kontroller på dashbordet i mer enn femti år. Du må da avveie hva som er viktigst: Å kunne høre på DAB-radio i bilen, eller om radio er så uvesentlig at det ikke er verd det dersom du ikke kan styre radioen fra bilrattet.

Adaptere

Hvis du ikke kan/vil bytte ut anlegget du har i bilen, kan du kjøpe et adapter – en DAB-mottaker som står ved siden av det eksisterende anlegget, men overfører mottatte sendinger til det. Dette er også en aktuell løsning hvis du har et stort og kostbart anlegg hjemme, f.eks. en hjemmekino-receiver, som mangler DAB-

Overføringen til det eksisterende anlegget kan gjøres på flere måter:

  • Adapteret inneholder en FM-sender. Du setter opp den frekvensen adapteret sender på som en forhåndsinstilling på FM-radioen i anlegget. Dette er en ikke uvanlig løsning for bilradioer, men blir sjelden brukt for stue-radioer Lydkvaliteten kan være dårligere enn andre alternativer.
  • Adapteret har linje-utgang, vanligvis med RCA-plugger (samme som i stereoanlegget) som du med en ledning tilkobler på baksiden av anlegget. Også optisk fiber (S/PDIF) benyttes. Lydkvaliteten er som regel svært god. Anlegget må ha en ledig linjeinngang (eller S/PDIF-inngang). Dette er den mest vanlige løsningen for de som har et hjemmeanlegg som de ikke ønsker å kaste ut, men den er også svært aktuell for bilradioer som har en ledig linje-inngang.
  • Adapteret har Bluetooth, som kan trådløst koble seg til anlegget. Denne muligheten finnes stort sett bare på relativt nye og relativt kostbare anlegg. Lydkvaliteten er ikke helt på topp, men fullt akseptabel i bilen.
  • Adapteret har WiFi, og kan trådløst koble seg til anlegget. Kun de nyeste og mest avanserte anleggene, og dyreste adapterne, har denne muligheten. Lydkvaliteten kan være svært god.
  • Anlegget har en USB-kontakt i fronten eller på baksiden av anlegget, og DAB-adapteret har USB-utgang. Lydkvaliteten er som regel svært god. Det avhenger av anlegget ditt om det vil akseptere lyd fra et adapter gjennom USB-kontakten. Denne løsningen er ikke vanlig, men det finnes enkelte DAB-adaptere med USB-utgang.
DAB